Кецик У.В. ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНЕ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ВНЗ
Сучасні умови життя потребують підготовки висококваліфікованих спеціалістів для усіх галузей господарства, які б вільно володіли щонайменше однією іноземною мовою як засобом професійно-орієнтованого міжкультурного спілкування.
Навчання іноземної мови у ВНЗ слід пов'язувати з майбутньою професією студентів. Такий підхід особливо важливий для немовних факультетів, де при вивченні іноземної мови наголос робиться не на граматичній чи фонетичній правильності висловлювань, а на вмінні студента спілкуватися у тій чи іншій сферах. Метою кожного заняття повинна стати практика, в ході якої студенти мають можливість застосовувати отримані на заняттях знання з майбутньої спеціальності. Такою практикою можуть бути рольові ігри, які завжди викликають зацікавленість та активність студентів.
Важливе методологічне значення у підготовці майбутніх фахівців має комунікативний підхід, оскільки саме він дає можливість оволодіти мовою як одним із найважливіших засобів їхнього професійного становлення й обґрунтувати загальні принципи навчання іноземних мов. Комунікативний підхід спрямований на створення необхідних умов для навчальної та професійної діяльності студентів.
Для ефективного навчання студентів професійного спілкування на етапі спеціалізації доцільним є застосування на початковому етапі імпліцитної професіоналізації шляхом інтегрованого навчання студентів частини відібраного професійного лексичного мінімуму - специфічної професійної лексики - у непрофесійних сферах спілкування.
Інтегроване навчання професійної лексики досягається шляхом використанням комплексу вправ, розроблених на основі комунікативного підходу і спрямованих на поетапне формування лексичних навичок та усномовленнєвих умінь непрофесійного спілкування із засвоєнням специфічної професійної лексики з урахуванням диференціації вправ залежно від типологічних особливостей відібраної професійної лексики.
Важлива роль у засвоєнні іноземної мови надається комунікативним умінням і навичкам, які формуються на основі мовних, лінгвокраїнознавчих, соціокультурних знань, і до яких відносяться:
- уміння реалізувати усно-мовленнєве спілкування в стандартних ситуаціях у межах навчально-трудової, побутової, культурної сфер спілкування; володіння студентами діалогічним і монологічним мовленням;
- уміння сприймати на слух і розуміти професійно орієнтовані тексти;
- уміння читати і розуміти зміст нескладних автентичних текстів різних жанрів і видів; науково-популярні матеріали професійного спрямування та спеціальну навчально-технічну літературу;
- уміння письмово оформляти і передавати елементарну інформацію, зокрема писати особистого листа; володіння офіційно-діловим та науковим стилями.
Таким чином, процес оволодіння іноземною мовою в умовах здобуття фахової освіти у вищій школі ґрунтується на пізнавально-комунікативній діяльності.