English French German Italian Portuguese Russian Spanish
   
Перегляди статей
511288
   

Шаповал Олександра Володимирівна, аспірантка інституту мис-тецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Риль-ського НАН України (Київ, Україна).

 

Вплив комп’ютерних технологій на постмодерне кіномистецтво

 

Починаючи з кінця ХХ і початку ХХІ ст. комп’ютерні технології стають елементом нової реальності, що істотно впливає на мистецтво загалом і на окремо взятий твір зокрема. Могутнього впливу комп’ютерних технологій зазнали усі сфери життєдіяльності людини, змінилася картина світу, що породило нову субкультуру. Стали помітними значні розриви з традиційним художнім мисленням, які почали заповнюватися різноманітними процесами, явищами, фактами, які є досить спірними з точки зору їх приналежності до мистецтва.

Саме тому проблема впливу та взаємодії комп'ютерних технологій і кінематографу, вивчення художніх можливостей, які базуються на технологічних властивостях нових засобів та інструментів, використання їх в традиційному художньому процесі, — питання украй актуальні і своєчасні для кіномистецтва XXI століття.

Сьогодні традиційні методи продукування фільмів все частіше замінюються цифровими. Важливо й те, що відповідно змінюється і увесь „ланцюжок” операцій щодо створення та поширення екранного твору, радикально збільшується сфера його функціонування.

У кінематографі відбуваються конструктивні зміни на всіх рівнях. Почали з'являтися фільми без зйомок, без плівки, без кінопроектора, без участі живих акторів (герої створюються засобами комп’ютерної графіки). Режисери створюють фільми за допомогою цифрових трансформацій, не виходячи з-за комп’ютера, без колективної праці знімальної групи. Хоча варто зазначити і те, що подекуди комп’ютерна графіка у фільмах використовується недоцільно, і її залучають лише заради новизни і моди.

Сьогодні комп’ютерні технології стали невід’ємною частиною кінематографу, і поруч з іншими технічними елементами, такими, як монтаж, колір, звук, стереозображення складають той інструментарій, яким оперують режисери. Безмежні можливості комп’ютерних технологій поставили цілу низку невирішених філософських, естетичних, творчих проблем перед кінематографістами. Дослідження процесів, пов’язаних з новою роллю досягнень у сфері технологій, впровадження та вплив їх на кінематограф, і складає основу доповіді.

Впливу новітніх технологій зазнала як художня мова кінематографа, так і психологія художнього сприйняття глядачами творів кіномистецтва. Поява комп'ютерної графіки відкриває перед митцями кардинально нові можливості, дозволяє творити нову віртуальну реальність, яку досі можна було лише створити в уяві. Постійно змінюються межі свідомості і уявлень, з’являються нові засоби відтворення віртуального світу засобами комп’ютерної графіки.

Країни, в яких широко поширені новітні комп’ютерні технології, накопичили везичезний фактичний матеріал, який вимагає наукового осмислення в контексті культури, у тому числі для вдосконалення кінематографічної практики. На сьогоднішній день існує незначна кількість фундаментальних досліджень, що стосуються впливу цифрових технологій на кінематограф.

Тут логічно виникає питання про безпосереднє використання цифрових технологій при створенні творів кіномистецтва, та його осмислення в загальнотеоретичному та естетичному ракурсах. До цього питання зверталися у своїх праці, присвячених розвитку комп'ютерної графіки і анімації дослідники О. Орлов («Духи комп’ютерної анімації», «Аніматограф і його аніма», «Віртуальна реальність»), Н.Кривуля («Лабіринти анімації. Дослідження художнього образу російських анімаційних фільмів другої половини ХХ століття»). Науковець Едмон Кушо присвятив чимало теоретичних робіт питанням взаємовідношення образу і комп’ютерних технологій («Розсіювати врізнобіч»). Лев Манович / Lev Manovich викладає візуальні мистецтва в Університеті Каліфорнії, займається теоретичними дослідженнями мови нової мас-медіа. Багато його книжок, статей і повідомлень розміщені в Інтернеті з даної тематики («Мова нових медіа», «Кінематограф і цифрове середовище», «Майбутнє зображення»…).

І.Б. Зубавіна у своїй монографії «Час і простір у кінематографі» досліджує зміни, зумовлені використанням комп’ютерних технологій, у базових параметрах екранного видовища – часу і простору. У своїй книзі «Нереальна реальність» М. Теракопян досліджує зміни, що сталися в сучасному кінопроцесі під впливом комп'ютерних технологій на прикладі російського і зарубіжного кінематографа. До книги також додається глосарій термінів з тлумаченням основних понять комп'ютерної графіки. Також цікаві відкриття робить у своєму дисертаційному дослідженні Марія Степанова («Комп’ютерні спецефекти на матеріалі голлівудського кіно останнього десятиліття ХХ століття »). Вона детально простежує історію розвитку спецефектів, аналізує знакові картини голлівудського кінематографу, в яких використовується комп’ютерна графіка і розглядає зміни, які відбулися в кінопроцесі у зв’язку з появою цифрових технологій. Все частіше звертають увагу на практичне використання новітніх досягнень журнали «Техніка кіно и телебачення», «American Cinematographer», «Computer Graphics World», «Wired».

У доповіді розглядатимуться найактуальніші питання та проблеми застосування цифрових технологій, їх впливу на постмодерне кіномистецтво – кінопроцес в цілому, на масову аудиторію і на свідомість глядача зокрема. 

   

Використання матеріалів сайту можливе лише при згоді адміністрації порталу та активного посилання.
Всі права захищено!

Сайти, які підтримуються службою порталу
НПУ імені М.П.Драгоманова
Факультети
Інженерно-педагогічний факультет :: Історичний факультет :: Факультет іноземної філології :: Факультет інформатики :: Факультет менеджменту освіти та науки :: Факультет мистецтв імені Анатолія Авдієвського :: Факультет педагогіки та психології :: Факультет політології та права :: Факультет природничо-географічної освіти та екології :: Факультет психології :: Факультет соціально-економічної освіти та управління :: Факультет спеціальної та інклюзивної освіти :: Факультет української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка :: Факультет фізичного виховання, спорту і здоров`я :: Факультет філософії та суспільствознавства :: Фізико-математичний факультет
Кафедри
Кафедра педагогчної творчості :: Кафедра педагогіки, теорія та історії педагогіки :: Кафедра методики викладання російської мови та світової літератури :: Кафедра етики та естетики :: Кафедра управління та євроінтеграції :: Кафедра філософії :: Кафедра інформатики
Персональні сайти
Андрущенко В.П. :: Бех В.П. :: Жалдак М.І. :: Борисенко В.Й. :: Франчук В.М. :: Франчук Н.П.
Інші сайти
Асоціація випускників :: Система управління електронними курсами НПУ :: Система управління електронними курсами інституту інформатики :: Система управління електронними курсами інституту інформатики (студенти) :: Простір гуманітарної комунікації :: Лабораторія археологічних досліджень :: Кабінет-музей М.П.Драгоманова :: Україна і становлення конституціоналізму в Європі :: Центр культури. НПУ